CO TO JEST LEAN MANUFACTURING?
Lean Manufacturing jest systemem nastawionym na redukcję marnotrawstwa. Zaimplementowany w firmie, pozwala najpierw usunąć straty z wszystkich procesów, a następnie tak zaplanować te procesy, aby nie generowały strat w przyszłości.
Straty (muda) związane są z nadprodukcją, zbędnymi zapasami, niepotrzebnym transportem, zbędnymi ruchami i procesami, a także z oczekiwaniem oraz wszelkimi powstałymi wadami. Redukcja strat jest możliwa dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi Lean Manufacturing, do których należą m.in.: 5S, SMED, TPM, VSM, Poka Yoke.
KORZYŚCI LEAN MANUFACTURING
Redukcję kosztów wytwarzania
Wzrost zadowolenia klienta
Mniejsza liczba defektów
Lepsza organizacja pracy
Redukcję zbędnych zapasów
Wzrost produktywności
Skrócenie czasu realizacji zamówień/zleceń
Mniejszą liczba reklamacji
Wzrost poziomu jakości
Minimalizowanie czasu przezbrojeń
Mniejsza rotacja pracowników
Ergonomię stanowisk pracy
Wzrost bezpieczeństwa pracy
Wzrost zysku
Podniesienie konkurencyjności na rynku
1. Nadprodukcja - powstaje, jeśli przedsiębiorstwo wytwarza więcej, niż potrzebuje klient zewnętrzny i wewnętrzny (klient wewnętrzny to każdy następny proces w ciągu produkcji). Nadprodukcja to produkcja przekraczająca popyt.
2. Zbędny ruch - jest to każdy niepotrzebny ruch wykonywany przez operatora w trakcie danej operacji.
3. Zbędny transport - powstaje przy każdym nadmiernym przemieszczeniu surowców, półproduktów i wyrobów gotowych.
4. Nadmierne zapasy - jest to większa, niż minimalna wymagana ilość surowców, półproduktów i wyrobów gotowych.
5. Oczekiwanie - powstaje, gdy zasoby ludzkie, maszyny i materiały nie są wykorzystywane w produkcji, lecz oczekują.
6. Wady - są to wszystkie wyroby niezgodne powstałe w procesie produkcyjnym.
7. Zbędne procesy - jest to nadmierne lub niewystarczające przetwarzanie powodujące, że wyrób gotowy nie spełnia wymagań klienta.
5S - pozwala na organizację stanowiska pracy zarówno na hali produkcyjnej jak i w biurze. Wdrożenie 5S przebiega w pięciu etapach: Selekcja- Systematyka- Sprzątanie- Standaryzacja - Samodyscyplina. Podczas selekcji, dokonujemy podziału na przedmioty, które są nam potrzebne na stanowisku pracy i na te, które są zbędne. Systematyka pozwala wyznaczyć miejsca ułożenia i przechowywania wszystkich przedmiotów na stanowisku pracy zgodnie z zasadami ergonomii i częstości wykorzystywania. Następnym etapem jest sprzątanie pozwalające utrzymać w czystości stanowisko w pracy oraz na wczesne wykrycie usterek - np. pęknięć na maszynach. Celem standaryzacji jest ustandaryzowanie efektów pierwszych trzech kroków za pomocą harmonogramów, map 5S, instrukcji itd. Ostatni etap, jakim jest samodyscyplina ma zapewnić utrzymanie wdrożonych pierwszych czterech etapów - 4S.
SMED - celem tego narzędzia jest skrócenie czasu przezbrojenia maszyn. SMED zakłada skrócenie czasu przezbrojenia do jednocyfrowej liczby minut. Istotą narzędzia krótkiego przezbrojenia jest to, aby jak najwięcej czynności wykonać poza samą maszyną, w czasie gdy ona jeszcze pracuje.
TPM - to wszelkie działania mające zapewnić utrzymanie ruchu i maksymalną dostępność maszyn i urządzeń eliminując awarie maszyn, defekty powstałe w wyniku niepoprawnego działania tych maszyn oraz wypadki przy pracy. Cele TPM realizowane są w dwóch obszarach: człowieka i maszyny. W pierwszym obszarze - zwiększanie efektywności pracowników. Z perspektywy maszyn - działania pracowników powinny koncentrować się na utrzymaniu maszyn i urządzeń w stanie wysokiej dostępności.
VSM – jest to narzędzie wizualizacyjne służące mapowaniu strumienia wartości. Na sporządzonej mapie widnieją informacje dotyczące m.in.: etapów danego procesu, jego taktu, buforów czasowych i materiałowych, ilości wykorzystywanych zasobów ludzkich. Dzięki zmapowaniu przepływu, organizacja może zidentyfikować miejsca występowania marnotrawstwa i po wykonanej analizie zaprojektować sposób na ich zredukowanie, ograniczenie lub całkowitą eliminację.
JiT – polega na dostarczaniu każdemu procesowi produkcyjnemu niezbędnych elementów w wymaganej ilości i w wymaganym czasie. Pozwala na eliminację kosztów związanych z eliminacją niepotrzebnych zapasów. JiT wymaga ścisłej dyscypliny oraz wysokiej sprawności i niezawodności całego systemu logistycznego ( zaopatrzenie - produkcja - dystrybucja - serwis).
Poka Yoke - stosowanie rozwiązań zapobiegających powstawaniu błędów. Metoda opiera się na identyfikacji potencjalnych przyczyn niezgodności, a następnie wyposażaniu procesu w proste rozwiązania techniczne, które blokują wystąpienie wad, a także na zatrzymaniu procesu, jeśli tylko pojawi się defekt.
Kaizen - ciągłe doskonalenie - polega na usprawnianiu procesów poprzez wprowadzanie niewielkich zmian. Ważne jest, aby zmiany te wprowadzać ciągle, systematycznie. Jest odpowiedzią na zautomatyzowane, tradycyjne podejście do produkcji masowej, które eliminuje potrzebę świadomej oceny wykonywanego zadania. Zadaniem Kaizen jest włączenie całej kadry w proces ciągłego doskonalenia. Dzięki temu eliminuje się błędy i niedoskonałości w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
Wykwalifikowana kadra szkoleniowa
Naszą kadrę stanowią wykwalifikowani eksperci. Łączymy świeże spojrzenie na problemy ze swoim doświadczeniem i wiedzą, aby zapewnić najwyższą jakość usług, współpracujemy także z najlepszymi specjalistami branżowymi
Proces certyfikacji
Potwierdzenie nabytych umiejętności poprzez uzyskanie certyfikatu LQcert wydawanego przez Lynsky Solutions
Szkolenia zamknięte
Wszystkie szkolenia otwarte są dostępne również w formie zamkniętej. Prowadzimy szkolenia zamknięte dedykowane wyłącznie dla pracowników Klienta. Szkolenie może odbyć się w siedzibie Klienta lub w innej dowolnie wybranej lokalizacji
Kameralne grupy
Szkolenia realizowane są w kilkuosobowych grupach dzięki czemu wykwalifikowany trener może poświęcić wystarczającą ilość czasu każdemu uczestnikowi
Konsultacje z trenerami
Użyteczne wskazówki i porady ekspertów - okazja do przedyskutowania indywidualnych problemów oraz uzyskania pomocy i podpowiedzi podczas stosowania nowych umiejętności
Zindywidualizowane podejście do uczestników
Do każdego Klienta podchodzimy indywidualnie i odpowiadamy na jego potrzeby.
Możliwe jest indywidualne ustalenie programu szkoleń oraz lokalizacji w zależności zapotrzebowań
Praktyczna forma warsztatowa
Stawiamy na działania praktyczne. Prowadzone przez nas warsztaty realizowane są na podstawie rozbudowanych i ciekawych przykładach
Dopasowane programy szkoleń
Programy mogą być indywidualnie dopasowywane do potrzeb Klienta na podstawie wcześniej przeprowadzonego audytu potrzeb szkoleniowych
Analiza praktycznych przykładów
Rozbudowane studium przypadku - szkolenia oparte na ciekawych przykładach, dających nowe spojrzenie na dotychczasową pracę